کنترل کیفیت آب آشامیدنی

کنترل کیفیت آب آشامیدنی

ارائه مطالب مفید وکاربردی در زمینه آب آشامیدنی
کنترل کیفیت آب آشامیدنی

کنترل کیفیت آب آشامیدنی

ارائه مطالب مفید وکاربردی در زمینه آب آشامیدنی

بررسی روش های تصفیه آب خانگی و کاربرد آنها

 

بررسی روش های تصفیه آب خانگی و کاربرد آنها(ارسال توسط زهرا قاسمی)  

دستگاههای تصفیه آب خانگی برای حذف یا کاهـش مواد زائد آب آشامیدنی بکار میروند. این مواد عمدتا عبارتند از :
الف ) سختی آب
ب ) کلر و ترکیبات بیماریزای کلر
ج ) فلزات سنگین
د ) آلودگی های میکربی
در زیر به بررسی این پارامترها و روشهای تصفیه آن ها می پردازیم :

ادامه مطلب ...

تصفیه آب با استفاده از فناوری نانو

 تصفیه آب با استفاده از فناوری نانو(ارسال توسط محبوبه مقصودی)

چکیده: 

این مبحث در دو بخش ارائه می گردد. در بخش اول مقایسه اجمالی فناوریهای تصفیه آب و معرفی فناوریهای نانو و در بخش دوم که در آینده مطرح خواهد شد به بررسی دقیق تر فناوریهای نانو در تصفیه آب پرداخته خواهد شد...  

دریاف فایل:           http://s1.picofile.com/file/6267863178/nano.pdf.html

شبکه توزیع آب شهر زوریخ بدون تزریق کلر

شبکه توزیع آب شهر زوریخ بدون تزریق کلر

چکیده:

بمنظور پاسخگویی به نیاز جامعه در راستای تامین آب آشامیدنی عاری از ترکیبات مضر جانبی و با طعم غیر شیمیایی، شرکت آب و فاضلاب شهر زوریخ- سویس، در سال 1993 مبادرت به بهره برداری سیستم آبرسانی در مقیاس کامل برای توزیع آب آشامیدنی عاری از هر نوع مواد شیمیایی نمود. بدین ترتیب مواد شیمیایی که در محل خروج آب از تصفیه خانه ها بمنظور جلوگیری از آلودگی مجدد آب در لوله های شبکه آبرسانی، به آب تصفیه شده اضافه میگردد، کاملا حذف شد. پیاده سازی این سیستم عاری از مواد شیمیایی ضدعفونی کننده سالها بطول انجامید. در طول این مدت مقدار مواد شیمیایی بصورت گام به گام تقلیل یافت. این فرایند نشان داد که چه در مدت آزمایش و چه در زمانی که بهره برداری از سیستم توزیع عاری از مواد ضدعفونی کننده رسما آغاز شد هیچ مشکلی در شبکه توزیع بوجود نیامد. مقدار متوسط شمارش میکروبی در محل خروجی تصفیه خانه ها بمیزان کمی یعنی از صفر تا 3 واحد در میلیمتر به صفر تا 6 واحد در میلیگرم و در نقاط نمونه برداری داخل شبکه از صفر تا 2 واحد به 1 تا 5 واحد در میلیمتر افزایش یافت. افزایش های موضعی شمارش میکروبی بمیزان 100 تا 300 واحد در میلیمتر که در بعضی موارد قبل از پیاده سازی پروژه نیز مشاهده می شد، بلافاصله پس از شستشو با آب با سرعتی معادل 5/0 متر در ثانیه، برطرف میگردید.

موقفیت این پروژه نشان داد که آب آشامیدنی که حتی از آبهای سطحی تامین میشود، لزوما به اضافه نمودن مواد ضدعفونی کننده احتیاج ندارد.

ادامه مطلب ...