کنترل کیفیت آب آشامیدنی

کنترل کیفیت آب آشامیدنی

ارائه مطالب مفید وکاربردی در زمینه آب آشامیدنی
کنترل کیفیت آب آشامیدنی

کنترل کیفیت آب آشامیدنی

ارائه مطالب مفید وکاربردی در زمینه آب آشامیدنی

کاربرد سیستم HACCP راهبردی نوین در کنترل کیفیت آب آشامیدنی

امروزه بکارگیری روش های نوین کنترل کیفیت جایگاهی ویژه و ارزنده در سیستمهای خدمات عمومی و صنعتی ایفا می نماید. بسیاری از کشورها نیز به خوبی ضرورت اتخاذ سیاست های کلان برای پیشگیری از هر گونه ضایعه ای که منجر به اختلال در سلامت و نظم جامعه می شود را دریافته اند. بطوری که گزینش راهکارهای جدید و اصولی که منجر به کاهش صدمات و تامین سلامتی یا به عبارتی ارتقای رفاه ملی می شوند از استراتژیهای بنیادی مدیران ارشد سیستمهای اجرائی گردیده است. سیستم ( Hazard Analysis and Critical Control Points) HACCP یا به عبارتی "سیستم تجزیه و تحلیل خطر و کنترل نقاط بحرانی" یکی از روشهای کنترل و ارتقای کیفیت محصولات می باشد که برای اولین بار در سال۱۹۷۱ به طور رسمی در کنفرانسهای بین الملی حفاظت مواد غذایی معرفی و مطرح گردید و پس از آن به طور گسترده در صنایع غذایی کشور های پیشرفته به منظور شناسایی و کنترل خطرات ناشی از آلاینده های مختلف به کار گرفته شد. هدف اصلی و عمده سیستم HACCP شناسایی خطرات مرتبط با فرایندهای تولید از ابتدا تا نقطه مصرف با تکیه بر کنترل منبع اولیه و خام محصولات مورد پردازش میباشد که منجر به تولید محصولات با کیفیت بالا و مطمئن خواهد شد.درسال ۱۹۹۶ سازمان بهداشت جهانی(WHO ) به عنوان بالاترین نهاد بین المللی درکنترل کیفیت آب، HACCPرابه عنوان ابزاری مطمئن در ارزیابی مخاطرات وسیستم های کنترل کیفیت آب آشامیدنی با تکیه بر تقدم شناسایی نقاط بحرانی وپیشگیری های اولیه نسبت به فرآیندهای تصفیه و انجام آزمایشات مختلف درسیستم های توزیع آب معرفی نمود. سیستم HACCP همچنانکه به طور موفقیت آمیزی در کنترل کیفیت منابع آب شهر ملبورن استرالیا عمل نموده است می تواند در ارزشیابی و شناسایی آلودگی های متنوع سیستم های آب آشامیدنی نظیر آلاینده های میکروبی ، شیمیایی و راههای کاهش و حذف این گونه خطرات بدون نیاز به عملیات اجرایی مورد استفاده قرار گیرد. این مقاله ضمن بیان اهمیت و مزایای سیستم HACCP به تشریح اصول و اجزاء سیستم ، نحوه اجرا و به کار گیری آن در کنترل منابع و سیستم توزیع آب آشامیدنی می پردازد.

ادامه مطلب ...

ایمنی و بهداشت ساختمان واحد کلرزن

ایمنی و بهداشت ساختمان واحد کلرزن  

 


 
۱-مقدمه
2-هدف و دامنه کاربرد
3-فضاهای تشکیل دهنده واحد کلرزنی گازی
4-اصول و ضوابط طراحی ایمنی و بهداشت ساختمان  

5-واحد کلرزنی و انبار سیلندر گاز
6-نکات ایمنی سیلندرهای گاز کلر
7-ضوابط نگهداری و انبار سیلندرهای گاز کلر
8-ضوابط حمل و نقل سیلندرهای گاز کلر
9-روش‌های تشخیص نشت کلر و مقابله با آن
10-اقدامات بهداشتی و امداد در هنگام بروز خطر نشت گاز
11-جهیزات و وسایل حفاظت فردی
12-جهیزات و اتصالات کلرزن‌های گازی
پیشگفتاراستاندارد آیین کار اصول ایمنی و بهداشت ساختمان واحد کلرزن گازی در تصفیه آب آشامیدنی به وسیله کمیسیون فنی مربوطه تهیه و تدوین شده و در کمیته ملی استاندارد مورخ مورد تأیید قرار گرفته، اینک باستناد بند 1 مادة 3 قانون اصلاحی قوانین و مقررات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب بهمن ماه 1371 رسمی ایران منتشر می‌گردد.
برای حفظ همگامی و هماهنگی با پیشرفتهای ملی و جهانی در زمینه صنایع و علوم، استانداردهای ایران در مواقع لزوم مورد تجدیدنظر قرار خواهند گرفت و هرگونه پیشنهادی که برای اصلاح یا تکمیل این استانداردها برسد در هنگام تجدیدنظر در کمیسیون فنی مربوط مورد توجه واقع خواهد شد.
بنابراین برای مراجعه به استاندارد سعی شده است که ضمن توجه به شرایط موجود و نیازهای جامعه حتی المقدور بین این استاندارد و استاندارد کشورهای صنعتی و پیشرفته هماهنگی ایجاد شود.
لذا با بررسی امکانات و مهارتهای موجود و اجرای آزمایشهای لازم این استاندارد با استفاده از منابع زیر تهیه گردیده است: 


1- شهلا فروزانفر – وزارت نیرو – شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور – مدیریت نظارت در بهداشت آب و فاضلاب شهری «دستورالعمل‌های بهره‌برداری کلرزن‌های گازی» - تهیه و تدوین – آذرماه 1376.
2- مهندس ابراهیم‌نیا، پریدخت و مهندس بازرگان، ناصر و مهندس سهرابی، امیر - «بهداشت و ایمنی کار با مواد شیمیایی» - انتشارات مرکز تحقیقات نیرو (متن) – سال 1376.
3- مهندس رزمیان فر، پرویز - «خطرات حریق مواد شیمیایی» - انتشارات جزیل – سال 1370.
NFPA 43c-Code for the storage of Gaseous Oxidizing Materials-1986.
The Handling of chlorine-IRAN power Generation co. Transmission co. TAVANIR touss power station-Mashad-1984.

ادامه مطلب ...

اثرات MTBE (ارسال توسط فائزه عدل)

 اثرات MTBE

چکیده: MTBE(متیل ترسیو – بوتیل اتر) یک ماده آلی اکسیژن دار است که امروزه در ایران و برخی کشورهای جهان به صورت گسترده در بنزین بدون سرب استفاده می شود در ابتدای انتخاب و استفاد ه از این ماده در سوخت مزایای زیست محیطی آن مورد توجه بود ولی اکنون پس از گذشت چند سال از مصرف آن در دنیا مشخص شده است که MTBE دارای امکان تاثیرات سوء روی انسان بوده و دارای پتانسیل آلودگی محیط زیست است. ورود MTBE به منابع آب و خاک به روشهای مختلف انجام می گیرد .MTBE در خاک بسیار متحرک است و حرکت آن در آب تابع قوانین حرکت آب در خاک است. MTBE مقاومت زیادی به تخریب زیستی دارد و نیمه عمر آن در آب بالاست ، جذب آنها توسط ذرات خاک ضعیف است ،حلالیت بالایی در آب دارد و بسیار متحرک است . 

این عوامل باعث حرکت MTBE به سمت آبهای زیر زمینی و جمع این ماده در این آبها می گردد و از آنجا که آبهای زیرزمینی در شرب و کشاورزی استفاده دارند با تهدید سلامتی انسان و طبیعت باعث معضلات زیست محیطی می گردد درحال حاضر USEPA حد مجاز این ماده در آبهای آشامیدنی راpb 40-20 تعیین کرده است. با توجه به مصرف گسترده MTBE در ایران قبل از آنکه این ماده به معضل زیست محیطی در کشور تبدیل گردد باید راهکارهی مناسب ادامه و ا عدم مصرف آن مشخص شود.
واژه های کلیدی :
MTBE ،آلودگی آبهای سطحی ،آلودگی آبهای زیر زمینی

ادامه مطلب ...